De WBSO moet gemoderniseerd worden om Artificial Intelligence (AI) te ondersteunen en beleid en uitvoering weer te herenigen.

“Artificial Intelligence is dé sleuteltechnologie voor maatschappelijke en economische kansen” kopt het Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie (SAPAI), uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). De technologie wordt nu al verwerkt in toepassingen variërend van zoekmachines tot vertaalalgoritmes, maar de verwachting is dat dit slechts het topje van de ijsberg zal zijn. In een onderzoek van EY en Microsoft geeft 86% van de bedrijven aan dat AI een grote impact zal hebben in hun werkveld. Nederland heeft met een uitstekende digitale infrastructuur een goede kans om op het veld van AI een koppositie in te nemen.

De overheid wil deze kans verzilveren, althans dat is haar beleid. Verscheidene instrumenten worden ingezet om de ontwikkeling van AI aan te jagen. Zo is de Nederlandse AI Coalitie (Nl AIC) opgetuigd om overheid, bedrijven en kennisinstellingen te verbinden omtrent AI-activiteiten, is AI één van de sleuteltechnologieën op de kennis en innovatie agenda en is er de wil om toegang tot innovatiefinanciering te verbeteren. Echter is het bekendste en meest laagdrempelige instrument van innovatiefinanciering, de WBSO, niet geijkt om AI effectief te ondersteunen.

Hoe kan dat? In 2016 is de WBSO aangescherpt om te voorkomen dat te veel ontwikkelingen in ICT land onder de voorwaarden zouden voldoen. De WBSO stelt dat in gevallen van ICT-innovaties dat het informatiesysteem vastgelegd moet worden in een “formele programmeertaal”. De nadruk ligt in deze definitie op het oplossen van technische knelpunten door de programmeur tijdens het schrijven van de code. Een AI systeem wordt echter niet door middel van klassieke instructies geprogrammeerd, maar ‘getraind’ door het voeden van voorbeelden. Daarnaast zijn de softwaresystemen ontwikkeld door middel van machine learning niet beschreven in een formele programmeertaal.

Bij de evaluatie van de WBSO in 2018 is dit probleem ook onderkend. Het evaluatierapport noemt drie belangrijke bezwaren van de huidige definitie van programmatuur in de WBSO:

  • De definitie legt te veel nadruk op het programmeren zelf en biedt onvoldoende ruimte voor het denkwerk dat hieraan vooraf gaat.
  • Embedded en besturingssoftware kwalificeert zelfstandig te weinig voor de WBSO.
  • De definitie sluit onvoldoende aan bij de huidige methoden van softwareontwikkeling.

Oud minister Wiebes gaf  twee deskundigen uit de wetenschap de opdracht advies uit te brengen over programmatuur in de WBSO. In juli 2020 hebben zij een voorstel gedaan voor een nieuwe definitie van programmatuur in de WBSO. De bal ligt sinds die tijd weer bij het ministerie van EZK. Wil EZK de handschoen oppakken en innovaties doorvoeren aan de WBSO om zo mee te bewegen met en ruimte te geven aan nieuwe ontwikkelingen op het vlak van ICT of blijft alles toch weer bij het oude? Gezien het doel van de WBSO – het stimuleren van innovaties in Nederland – is EZK het aan haar stand verplicht de WBSO af en toe grondig te vernieuwen. Hopelijk pakt het ministerie door en wordt er vanaf 2022 meer mogelijk voor ICT en AI binnen de WBSO. Bedrijven zijn er klaar voor, nu de wetgever nog!

label

flag united kingdom

AC Adviseurs

Abe Lenstra boulevard 52-4
8448 JB HEERENVEEN

Twitter Facebook Linkedin

label

Kom in direct contact

icon
label

info@acadviseurs.nl

TEL: 0513 – 648 854

Neem contact met ons op

Veelgestelde vragen

Nieuwsbrief

icon
label

Mis niets meer en blijf op de hoogte van de laatste artikelen en ontwikkelingen binnen AC Adviseurs.

Bekijk de laatste nieuwsbrief